Soms loop je als ouder na een scheiding tegen hindernissen op bij het opvoeden van de kids, je hebt immers geen partner meer om mee af te stemmen. Veel gescheiden ouders lopen tegen dezelfde problemen aan en soms heb je als ouder behoefte aan opvoedingsondersteuning in relatie tot de nieuwe situatie. Waar klop je dan aan? Vanuit Kids Centraal helpen wij, zowel de ex-partners als de kids graag bij het helpen begrijpen van de ingrijpende gebeurtenissen tijdens en rondom de (echt)scheiding. Dit doen wij door in de eigen omgeving (thuis) handen en voeten te geven aan uitdagende opvoedvraagstukken, denk hierbij aan het stellen van grenzen en consequent blijven of in een situatie waar het om een samengesteld gezin gaat; helpen wij de juiste ordening te vinden in de “stief situatie”. Al vrij snel tijdens en na onze “interventies” zijn de resultaten merkbaar. Je voelt je als ouder sterker in je schoenen staan en weet sneller te schakelen wanneer zich een situatie voordoet. Binnen Kids Centraal hebben wij een ruime kennis en ervaring met hoe om te gaan met uiteenlopende gedragingen. Met passende tips en tricks kunnen ex-partners hiermee vaak direct mee uit de voeten.
Denk aan o.a. (peuter)pubertijd, loyaliteitsconflict, ouderverstoting, trauma- en hechtingsproblematiek.
Onze ervaren en gecertificeerde professionals hebben ruime ervaring opgedaan met uiteenlopende (gedrags)problematieken binnen de jeugdhulp en in het onderwijs.
Al onze professionals die met kids werken zijn SKJ geregistreerd waardoor wij op adequate wijze ouders en kids op laagdrempelige wijze weten te bereiken en er een mooie samenwerking tot stand komt. Onze (ZZP) medewerkers zijn daarnaast ook in het bezit van een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag).
Opvoedondersteuning na scheiding, begint altijd eerst met een kennismakingsgesprek met de het kind/de jongere, de ex-partners (individueel of samen) en iedereen die betrokken is. Na een intakegesprek en een observatiebezoek thuis of op school maken we samen een plan van aanpak, dit plan past bij de gewenste opvoedstijl en de woon- en leefomgeving en is cultuursensitief opgesteld. Onze medewerkers zijn er op getraind om binnen verschillende culturen rekening te houden met gebruiken en gewoonten. Hierdoor vinden wij snel aansluiting.
Aantal bezoeken
Wij komen bij u thuis (ambulante inzet) op momenten dat de situatie zich daadwerkelijk voordoet. Soms heeft een systeem moeite met kids uit bed te krijgen of rond etenstijd is er altijd strijd of is het bed ritueel een uitdaging, met alle gevolgen van dien. Wij staan graag met raad en daad bij en zijn betrokken op momenten dat het het hardst nodig is en op de plek waar het daadwerkelijk nodig is en dat 24/7. Het kan ook zijn dat uw situatie complexer in elkaar zit, omdat er meerdere ingewikkelde vraagstukken tegelijkertijd onbeantwoord zijn en een uitdaging biedt (Multi problematiek, complexe (echt)scheiding). Wij werken intensief samen met het gehele systeem en multidisciplinair. De samenwerking is breed, maar altijd transparant. Er wordt mét de ouder(s)/ex-partners gecommuniceerd waardoor deze nooit voor verrassingen komt of komen te staan en er wordt naar de stem van de kids geluisterd zoals dat bedoeld wordt in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK).
De kids worden betrokken, maar zo min mogelijk belast. Behalve bij begeleide omgang worden zij 1x per maand gesproken (afhankelijk van de leeftijd en de intensiteit van de problematiek). Waar nodig wordt het kind doorverwezen naar meer specialistische hulp. Elk contact is vertrouwelijk en volgens de richtlijnen jeugdhulp.
Gemiddeld hebben wij 8 – 10 bezoeken nodig om tot een gedegen beeld te komen. (Fase 1)
De situaties kunnen uiteenlopend zijn van gedragsstoornissen tot de ontdekking van “opvoedverlegenheid”. Ons standpunt is soms meervoudig partijdig, maar altijd gericht op het bieden van uitkomst en oplossing in het belang van het kind. Bij extreme gedragsproblematiek, zullen wij ten allen tijde na overleg doorverwijzen. Mocht blijken dat andere hulp nodig is, dan helpen wij bij het vinden van passende hulp, wij hebben goeie kennis van de sociale kaart waardoor wij snel kunnen doorverwijzen. Wij bespreken niks met externe derden zonder uw schriftelijke toestemming elk contact is dan ook discreet en veilig te noemen.
Ben je geïnteresseerd? Bel of mail dan voor meer informatie of een afspraak.